Blog Pinterest E-like

10 Redenen om Pinterest in te zetten als marketingtool.

Pinterest is een krachtige marketingtool wat veel verkeer naar jouw website kan opleveren, maar Pinterest is nog vrij onbekend bij veel ondernemers. Ondernemers zitten meer op Instagram, Facebook of Linkedin om hun online zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten te vinden.

Pinterest is geen social media kanaal zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Je hoeft hier niet dagelijks op te zitten, reacties te plaatsen en te liken. Pinterest is meer een visuele zoekmachine. De 3e zoekmachine na Google en youtube.

Velen kennen Pinterest wel, maar gebruiken Pinterest om een recept te zoeken, of inspiratie bij een nieuw huis te krijgen. Je gaat zoeken naar antwoorden, tips of geinspireerd te worden. Zo kunnen jouw klanten geinspireerd worden bij jouw bedrijf of jouw webshop.

 

Hieronder de 10 redenen waarom jij Pinterest inzetten interessant is voor jouw bedrijf:

 

1. Pinterest is een visuele zoekmachine

Pinterest is een zoekmachine, net als Google en Youtube. Met google zoek je op woorden, met youtube op muziek of video en met Pinterest op afbeeldingen.

2. Bij elke pin een link naar je website

Facebook en Instagram willen geen linken op hun site, omdat de lezer dan van hun site weggaat. Pinterest wil dit juist wel. Op Pinterest worden mensen aangetrokken door de pin. De aantrekkelijke afbeeldingen en de tekst die er op staat en goede zoekwoorden. De korte omschrijving die op een pin staat maakt mensen nieuwsgierig en zorgt dat ze doorklikken op de link die erbij staat. Een link naar jouw website, met een blog of een product.

3. Veel verkeer naar je website

Omdat iedere pin linkt naar je website, levert Pinterest je veel website bezoekers op. Meestal link je naar een blog of product. Je wil dat ze zich inschrijven en op jouw emaillijst komen of dat ze een product of dienst van je kopen.

4. Je hoeft niet elke dag te reageren op social media

Pinterest is geen social media kanaal zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Je hoeft niet te reageren, te liken en een band op te bouwen. Op social media zijn zoveel regeltjes en je mag geen link delen. Op Pinterest moet je juist een link delen en je hoeft niet te reageren naar anderen

5. Mensen zijn gericht op zoek

Omdat mensen heel gericht op zoek gaan op Pinterest, zijn ze eerder bereid om actie te nemen. Het is dus al een warm publiek. Mensen zijn op zoek en vinden jou die een oplossing biedt voor hun probleem. Ze zijn sneller bereid om actie te nemen als ze een pin van jou zien en hierop doorklikken. Het is dus makkelijker om iets te verkopen op Pinterest. Dat is ook een van de grote voordelen van Pinterest.

6. Een pin heeft een lange levensduur

Op Facebook of Instagram is de zichtbaarheid van je post slechts een paar uur. Hij verdwijnt al snel naar onderen op de tijdlijn. Een pin heeft een lange levensduur. Pinterest geeft hem als suggestie of doordat ze iets zoeken in het zoekveld. Daardoor blijft je content vindbaar en kan dit maanden of zelfs jaren later nog steeds veel website bezoekers en klanten opleveren.

7. Pinterest is gratis

Door Pinterest op de juiste manier in te zetten, krijg je een groot bereik en het is helemaal gratis. Dus voor meer bereik, meer bekendheid, meer mensen op je emaillijst en meer verkeer naar je website en daardoor meer klanten, kan je deze gratis tool inzetten

8. Pinterest kost je minder tijd dan Social Media

Reken eens uit hoeveel tijd je bezig bent met Social Media. Eerst het bedenken wat je gaat delen. Het schrijven van een bericht, het maken of zoeken naar een bijpassende afbeelding. Het inplannen van het bericht. Daarna nog het reageren op berichten, het liken en de interactie zodat ze je gaan leren kennen. Met Pinterest maak je een blog. Daaruit ga je heel veel pins maken, zoekt een afbeedling erbij en pakt de juiste zoekwoorden en plan ze in. Geen interactie op anderen.

9. Je hebt een groot bereik met Pinterest

Met Social Media is je bereik niet zo groot. Hooguit 5 % van de gebruikers zien jouw content. Met Pinterest bereik je meer mensen met jouw content. Mensen die ook geïnteresseerd zijn in dat onderwerp omdat ze hier heel bewust naar zoeken. Door opvallende afbeeldingen te pinnen en de juiste zoekwoorden mee te geven in de pin titels en beschrijving, vallen ze bij de Pinterestgebruikers op, slaan ze jouw pin op of gaan ze naar jouw website.

10. Hoge conversie

Gebruikers op Pinterest zoeken niet op een merk, maar zoeken op een dienst of produkt. Gebruikers hoeven jou dus nog niet te kennen, maar zoeken naar een dienst of produkt wat jij aanbiedt. Omdat mensen heel gericht op zoek gaan naar oplossingen op Pinterest, zijn ze eerder bereid om actie te nemen. Het is dus al een warm publiek. Ze zijn dus sneller bereid om actie te nemen als ze een pin van jou zien en hierop door te klikken. Het is dus makkelijker om iets te verkopen op Pinterest. Dat is ook een van de grote voordelen van Pinterest.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.