Elike - VAtips

Trello voor meer focus en planning

Trello is een Planning Tool, een projectmanagement tool.

Is Trello gratis

Een gratis tool die zowel op desktop via de site, als op mobiel via de app bereikbaar is.

Het geeft je overzicht in de projecten die lopen en wat daarbij de status is en de taken die nog moeten gebeuren.

Wat kun je doen met Trello?

Met Trello maak je op een pagina een overzicht van Lijsten (lists) met daarin kaarten (cards) die je kunt verschuiven binnen of een andere lijst om prioriteiten of statussen mee aan te duiden. Voorbeelden van veel gebruikte titel van lijsten zijn: to, doing en done.

Op de kaarten (cards) kan je specifieke taken zetten. Deze kan je uitbreiden met checklists, afbeeldingen, bijlagen, deadline-datums, gekleurde labels en opmerkingen van deelnemers van het bord (de pagina of het project). Ook kan je deze mensen aan een card toekennen, zodat duidelijk is wie wat moet doen. Doordat deze dan een email krijgt blijft deze altijd op de hoogte van eventuele aanvullingen of wijzigingen.

Wat zijn de voordelen van Trello?

Trello heeft meerdere voordelen. Het is erg visueel, zo heb je snel een overzicht van de status en voortgang van een project. Je kan tegelijk met een heel team in het board werken, en iedereen is daarmee altijd op de hoogte.

Waar kan je Trello voor gebruiken?

Gedachten of mailbox structureren.

Hier plaats je alle ideeën, taken of suggesties, interessante blogs of artikelen waar je wat mee moet of nog mee wil doen. Door dit op te schrijven, ben je het kwijt uit je hoofd, maar blijft het toch bewaard. Je zet deze in een kaart en plaatst het onder de lijst “to do”.

Kaarten waar je mee bezig bent gaan onder de lijst doing en kaarten die klaar zijn of toch niets mee wil doen naar de lijst done. Dit creëert overzicht en rust in je hoofd en dwingt je prioriteiten te stellen.

Weekplanning

Gebruik Trello als weekplanner, met een lijst voor iedere dag van de week. Geef het type kaart een kleurtje, bijvoorbeeld blog schrijven: rood, contact opnemen: groen enz. Zo zie je snel wat er moet gebeuren. Het is tevens mogelijk om dit te koppelen aan je kalender (via power-ups) en kan je in een kalenderoverzicht zien welke kaarten een deadline hebben op week- of maandbasis.

Een groep mensen die op afstand van elkaar werken bijhouden

Veel mensen die in een team werken en niet constant fysiek bij elkaar zijn weten niet precies van elkaar waar en wanneer, wat aan het doen zijn.

Zowel zakelijk voor bijvoorbeeld te werken met Virtual Assistants of freelancers die werken vanuit thuis met flexibele werktijden.

Blog plannen.

Wil je een blog schrijven en heb je allemaal ideeën wat je er allemaal no voor wilt doen. Blog schrijven, verbeteren, social media inzetten enz.

Social media inplannen

Maak lijsten voor elke dag van de week en verdeel hieronder op welk socialmediakanaal je een bericht wil plaatsen.

Maak kaarten voor alle dagen van de maand.

Zet in de kaarten de tekst en de foto van het bericht dat je wil plaatsen en maak een maand vooruit. Je hebt dan een mooi overzicht van je berichten en wanneer ze op welk socialmediakanaal ze geplaatst moeten worden.

Trello helpt je overzicht en structuur in je werkzaamheden te behouden.

Tijd besparen met Trello

Butler Automation, de ingebouwde automatiseringstool van Trello, is binnen een paar seconden ingesteld en kan jou en je team uren tijd besparen.

Met Automation maak je:

  • Regels die onmiddellijk een reeks acties uitvoeren zodra ze getriggerd worden door een gedefinieerde actie.
  • Knoppen die een actie van een kaart of een bord uitvoeren met één klik.
  • Opdrachten voor vervaldatums die worden uitgevoerd met het oog op naderende of vervallen vervaldatums.
  • Kalenderopdrachten die een reeks kalenderintervallen uitvoeren.

Trello met andere apps integreren

Trello is een krachtige hub die naadloos aansluit op allerlei apps om je te helpen bruggen te bouwen binnen je bedrijf. Trello maakt het gemakkelijk om werk te koppelen aan verschillende apps. Het helpt je team werk bij te houden, zowel in verschillende apps als metverschillende teams, op één plek. Alles gebeurt via Power-Ups.

  • Slack: Koppel  Slack- en Trello-Workspaces om samenwerking en communicatie te combineren.
  • Google Drive: Om informatie te delen. Neemt je bestanden en mappen mee naar Trello-kaarten.
  • Confluence: Voor bedrijfsinformatie en bedrijfsplannen.
  • Jira: verbind je de tools en help je al je teams beter samen te werken.
  • Mailchimp enz. 

Ik ben een grote fan van Trello. Een groot deel van mijn werkzaamheden staan in Trello. Zo heb ik een jaar-, maand- en weekplanning. Ik houd er een leadsoverzicht in bij, mijn social media plan ik in Trello en mijn werkzaamheden met klanten gaan via Trello. Wil je meer weten hoe jij Trello kunt gebruiken of hoe zo’n (planning)board eruitziet, plan gerust een gesprek met me in. Ik wil je er graag alles over vertellen.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.