E-like tijd besparen

Contentbatching, een slimme strategie om tijd te besparen

Wat is content batching?

Met Content batching werken we veel efficiënter en doelgerichter. Dan focussen we ons een bepaalde tijd volledig aan één specifieke taak. Met ander woorden dat je (social media) content creëert in blokken.

Welke voordelen heeft content batching?

Content batching bespaart je heel veel tijd.

Een belangrijk deel van de benodigde tijd voor het maken van content, gaat zitten in het maken van de afbeelding, het creëren van de content. Eerst ga je bedenken wat je gaat posten, je gaat inspiratie opdoen, je werkt het idee uit, maakt er een afbeelding bij en je plant het in voor Social media.
Als je per bericht dit allemaal doet, moet je het proces telkens opnieuw starten. Hoe meer content je ineens maakt, hoe meer tijd je kunt besparen met content batching.

Je bewaakt je strategie

Een ander belangrijk voordeel van content batching is dat deze manier je helpt om je aan je eigen aanpak te houden. Als je Social media content op verschillende momenten en onder hoge tijdsdruk maakt, kan het zijn dat je content een brij aan losse posts, video’s of artikelen wordt. Er is dan geen logische lijn of duidelijk doel meer in te herkennen. Content batching helpt dat je content planmatig bedenkt en vooruit werkt, waardoor je niet meer afgeraffelde content plaatst.

Je zorgt dat je regelmatig zichtbaar bent

Content creatie schiet er vaak bij in. Dan heb je geen tijd of geen zin en slaat het gewoon een keertje over. Maar heel eerlijk: de kans is klein dat het bij die ene keer blijft, als je Social media en content niet gestructureerd gaat aanpakken. Content batching voorkomt dat probleem, doordat je een vast moment plant waarop je met content bezig bent.

Werk voor je contentmarketing met een contentkalender

Het werken met een contentkalender geeft richtlijnen aan jouw contentmarketing, dus tijdbesparing. Het geeft je een richting waar jouw berichten over moeten gaan.

Zelf behandel ik maandelijks een onderwerp en gebruik thema’s voor mijn Socialmediakanalen, zoals inspire, educate, convince en entertain.

Hoe werkt contentbatching?

Je hebt een Social media strategie waarbij je weet welke content je gaat maken. Je kunt bv werken met thema’s.

  • Plan een vaste dag of halve dag in je agenda

Afhankelijk van de hoeveelheid content die je wilt maken, plan je dit moment dagelijks, wekelijks of hooguit maandelijks en blokkeer deze periode, zodat je dit ook zeker doet

  • Bepaal de planning en bedenk je ideeën

Bepaal je onderwerpen en bedenk de ideeën. Stel je wekker op een kwartier en schrijf in dat kwartier zoveel mogelijk ideeën op waar je content over kan maken.

  • Maak de content (voor zover dat al mogelijk is)

Probeer je content al zoveel mogelijk uit te werken. Schrijf je blogartikel en maak hier een aantal Social media post van.

  • Maak er een afbeelding bij

Maak een visual of zoek een foto bij die past bij jouw content.

  • Plan je content in

Plan je content direct in. Plan je social media posts in voor de hele week of de hele maand.

 

Wat heb je nodig voor content batching?

De tools die je helpen om vooruit te werken.

Een contentkalender die je helpt met jouw social media.

Een planningstool waar je je content in kunt plannen.

Bv  de tool Canva om mooie visuals te maken.

Waar moet je op letten bij content batching?

Het is een fijn gevoel om te weten dat je een week of maand vooruit gewerkt hebt met behulp van content batching. Maar het is belangrijk om flexibel te blijven. Niet alle content is tenslotte vooruit te plannen. Bijvoorbeeld inhakers en actueel nieuws.

Daarnaast moet je natuurlijk je berichten blijven volgen en reageren op reacties, interactie aangaan, vragen beantwoorden en je community activeren.

Denk er ook aan om eens in de zoveel tijd je statistieken te analyseren, zodat je de resultaten in een volgende sessie kunt meenemen om nóg betere content te maken.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.