# TIPS(4)

LaPosta

Er zijn heel wat tools waar je nieuwsbrieven mee kunt versturen, waarvan mailchimp,  Active campaign en Autoresponder heel bekend zijn.
Er is er een die bij mij niet zo bekend was, maar heel eenvoudig in het gebruik is en dat is LaPosta. Je kunt in 15 minuten een nieuwsbrief maken.

Een nieuwsbrief maken in Zes Stappen

Stap 1: basisgegevens invullen

In stap 1 vul je de basisgegevens van je nieuwsbrief in.

Naam voor campagne

Ten eerste de naam van je nieuwsbriefcampagne. In je account vind je de campagnenaam terug in tal van overzichten en statistieken.

Onderwerpregel

Ten tweede de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Deze is uitzonderlijk belangrijk en moet je weloverwogen bepalen. De onderwerpregel is het eerste wat je relaties in hun mailbox van je e-mail zien. De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel het succes van je nieuwsbrief. Een slechte onderwerpregel kan ertoe leiden dat je nieuwsbrief in een spamfilter blijft hangen.

Afzender

Ten derde de afzender van je nieuwsbrief. Je nieuwsbrief wordt verstuurd via ons systeem en onze servers. Voor je relaties wil je natuurlijk dat het lijkt alsof dit via je eigen organisatie gebeurt. Vandaar dat je wordt gevraagd welke afzendnaam (gewoonlijk de naam van je organisatie) en welk e-mailadres (afzendadres) mag worden vermeld. Kies deze zorgvuldig: ook deze gegevens zien je relaties in hun mailbox staan.

Antwoordadres

Ten vierde het antwoordadres van je nieuwsbrief. Een nieuwsbrief kan worden beantwoord (gereplyd) door je relaties. Onder Antwoordadres kun je aangeven naar welk e-mailadres een reactie van je relaties mag worden verstuurd. Het afzend- en antwoordadres kunnen hetzelfde zijn, maar dit hoeft niet. Reacties kun je bijvoorbeeld direct laten versturen aan de juiste persoon: k.karelse@mijnsite.nl.

Koppeling Google Analytics

Ten vijfde, tot slot, of je gebruik maakt van Mtrack en/of Google Analytics. Als je met één van beide statistiekenprogramma’s werkt, kun je dat op deze plek aanvinken. Binnen de statistieken van je website zie je in een apart rapport dan automatisch hoeveel bezoeken er precies via je nieuwsbrief aan je website zijn gebracht.
Let op: bij koppeling van Mtrack en/of Google Analytics werken bij een enkele gebruiker de links naar de eigen website niet goed meer. Relaties komen dan bijvoorbeeld niet op een achterliggende pagina terecht, maar op de homepage.

Stap 2: ontvangers selecteren

In stap 2 kun je aangeven aan welke relaties je je nieuwsbrief wilt toesturen. Je kunt één of meerdere lijsten en/of segmenten aanvinken.

 

Stap 3: sjabloon kiezen

  • In stap 3 klik je het sjabloon aan dat je wilt gebruiken voor je nieuwsbrief.
  • De structuur en vormgeving van het sjabloon kun je in Stap 4 aanpassen.

Stap 4: sjabloon vullen

 

  • In Stap 4 kun je met onze drag & drop-editor je nieuwsbrief(sjabloon) eenvoudig verder vormgeven en van tekst, links, afbeeldingen, filmpjes, bestanden en sociale media voorzien. Je nieuwsbrief kun je ook personaliseren.
  • Als je klaar bent met het opmaken en vullen van je nieuwsbrief raden we je aan met Preview en Testmail te werken. Bovenaan de pagina in Stap 4 vind je voor beide een knop.
  • Met Preview kun je direct zien hoe je nieuwsbrief er voor je relaties uit komt te zien – op zowel desktop, tablet als mobiel. Met Testmail kun je je nieuwsbrief ter controle aan je eigen e-mailadres en die van een paar anderen versturen.
  • Als je wijzigingen aan het sjabloon hebt gemaakt en hierover tevreden bent, kun je het aangepaste sjabloon via de knop ‘Bewaar als sjabloon’ opslaan. Bij een volgende campagne zie je in Stap 3 het aangepaste sjabloon dan terug onder Voorbereide sjablonen.

Stap 5: nieuwsbrief controleren

In stap 5 controleer je voor een laatste keer of er nog fouten in je nieuwsbrief zitten.
In deze stap krijg je een overzicht van alle keuzes die je in de voorgaande stappen hebt gemaakt. Ook je nieuwsbrief wordt nog een keer vertoond. Een laatste correctie kun je eenvoudig doorvoeren.

Stap 6: verzendtijdstip bepalen

In stap 6 bepaal je het verzendtijdstip van je nieuwsbrief.
Je kunt je nieuwsbrief direct verzenden óf inplannen. Dag en tijdstip van verzending bepaal je zelf.
In deze stap kun je ook aangeven of je een bevestigingsmail van verzending wilt ontvangen. En zo ja, op welk e-mailadres?
Als je op internet meer verkopen wilt realiseren, dan werkt het zeer goed om sales tunnels te gaan bouwen. Iemand download een e-book of schrijft zich in en vervolgens krijgt die automatisch een aantal e-mails. Zo bouw je vertrouwen en is de kans groot dat iemand overgaat tot een aankoop. Het bouwen van sales tunnels is in het begin lastig, maar met de nieuwe functie van Laposta is het voor iedereen te doen.

Voordelen van Laposta :

  • Laposta is een Nederlands, gratis, programma. Ook de servers staan in Nederland, dus minder kans dat jouw nieuwsbrieven bij de Spam terecht komen.
  • Ook bij de gratis versie, krijg je ondersteuning
  • Grote vrijheid voor wat betreft de fonts en de opmaak van deze e-mails.
  • je kunt de statistieken live bijhouden
  • Laposta kun je zien of de mail geopend is en ook of het gelezen
  • In Laposta kun je de e-mail analyse koppelen aan Google Analytics en ook aan Mtrack. Zo kun je zien of er ook e-maillezers naar je website gaan.
  • Bij Laposta zijn de eerste 2000 nieuwsbrieven gratis
  • Laposta de mogelijkheden tot automation heel uitgebreid zijn
  • Laposta is een gebruiksvriendelijk programma
Bron: TTM Communicatie
Heb je hulp nodig bij het maken van een nieuwsbrief of wil je een campagne opzetten, neem dan contact met me op via het contactformulier  of stuur een email naar Elike@e-like.nl.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *